کوبانی : مبارزه برای زندگی - 2
مقاومت کوبانی و نقش زنان

 

ایستاد گی و مقاومت تحسین برانگیز زنان و مردان دلاور و رزمنده  کوبانی در مقابل جنایتکاران داعش همچنان ادامه دارد.  مقاومتی  که تحسین  جهانیان را برانگیخته است. در اینجا بسیار گذرا به پروسه بوجود آمدن داعش،  قیام مردم کردستان سوریه ، کوبانی و انقلاب زنانه در کردستان می پردازیم.

 

 پروژه بوجود آمدن داعش از زوایای گوناگونی مورد بررسی قرار گرفته است.  امروزه  جوانب گوناگونی  از روند بوجود آمدن  داعش و اینکه چه کسانی آنرا بوجود آورده اند و در خدمت منافع  خود  از آن استفاده میکنند، آشکار شده است.

 

داعش یکی از پروژه هائی همانند طالبان، القاعده، الشباب ، بوکوحرام و..است که امپریالیسم آمریکا و  نظام سرمایه داری جهانی  بهمراه دولتهای ارتجاعی  منطقه،  بخصوص پس از جنگ سرد، برای پیشبرد پروژه های برقرای نظم جهانی نو از آن استفاده کرده اند. هر چند البته همیشه آنطور که میخواسته اند و یا از پیش برنامه ریزی کرده اند به پیش نرفته است.  ظهور داعش  در عراق و سوریه را میتوان بر بستر شرایطی  که اکنون در خاورمیانه مشاهده میشود بررسی کرد. اشغال عراق توسط امپریالیسم  آمریکا ، مداخله و اعمال نفوذ  دولتهای ارتجاعی منطقه، شکست دولت آمریکا در منطقه ، سرکار آمدن دولت شیعه طرفدار جمهوری اسلامی، رشد ، ترویج وارتقاء فرقه گرائی ،  سیاستهای خودکامه و اداره کشور توسط  نوری المالکی ، که با فساد، سرکوب، سانسور، بیکاری و تروریسم به پیش رفته است.  چگونگی تسخیر شهرهای بزرگی همچون موصل و استان نینوا در مدت زمان کوتاه، سئوالی است که با وجود دادن پاسخهای مختلف هنوز قابل تامل است.

با به انحراف کشاندن قیام آزادی خواهانه و حق طلبانه مردم سوریه، و مسلح کردن دسته جات رنگارنگ ارتجاعی اسلامی  و پشتیبانی نظامی و مالی از آنها  برای پیشبرد اهداف منطقه ای خود توسط عربستان سعودی، ترکیه، قطر و با حمایت آمریکا و دولتهای اروپائی، دستیابی داعش  به سلاحهای سنگین، حمایت گروه نقشبدی و افسران صدام از آن و بدست گر فتن  مناطق نفت خیز، موجب بالا رفتن تحرک و سرعت عمل این گروه ارتجاعی  گردید، بطوریکه  آن‌ها حتی به نزدیکی های بغداد رسیده بودند، تا جائیکه رژیم ارتجاعی جمهوری اسلامی  رسما اعلام کرد که  حفاظت از مناطق مقدس شیعیان را به عهده خواهد گرفت. از سوی دیگر حکومت اقلیم خود مختار کردستان که بر این خیال  بود و یا شاید توافقات پشت صحنه این دلگرمی را در آنها بوجود آورده بود  که داعش  کاری به آنها ندارد، عملا  دفاع و یا مقابله ای را سازماندهی نکردند که منجر به بوجود آمدن فاجعه  شنگال و نسل کشی ایزدیان، کشته و اسیر شدن زنان و مردان ایزدی، فروش زنان در بازارهای برده فروشی قرن 21  شد.  فاجعه ای که هنوز هم  پایان نیافته است چرا که بیش از دهها هزار  ایزدی هم اکنون در کوهستانهای شنگال بسر میبرند و در محاصره کامل داعش هستند و تمامی راههای ارتباطی آنها قطع است.  منظور درسیم، رئیس جنبش دمکراتیک ایزدیان با فرا رسیدن فصل سرما و زمستان  در این زمینه هشدار داده که در صورت بی توجهی با فاجعه دیگری رویرو خواهیم شد. در اینجا برخورد انسانی و مسئولانه واحد های مدافع خلق کردستان سوریه و نیز نیروهای پ ک ک  که از طریق  باز کردن کریدوری برای رساندن آوارگان شنگال به کمپهای امن پناهندگی، جان دهها هزار زن و مرد و پیر و جوان ایزدی را نجات دادند، شایان ذکر است.

 

 شکی نیست که هر یک از دولتهای ارتجاعی منطقه  از پروژه  داعش به انحاء گوناگون در راستای منافع خود و رقابت  برای کسب هژمونی  در منطقه استفاده ابزاری  میکنند.  بعنوان مثال حمله سریع داعش به کردستان عراق  و گرفتن بیش از 25 در صد از خاک کردستان  و تغییر معادله جنگ در  کردستان،  به نفع  جمهوری اسلامی  بود . چرا که جبهه های جنگ را از استانهای جنوبی شیعه نشین  عراق، مناطقی که تحت کنترل دولت مرکزی عراق  و به تبع آن تحت  کنترل دولت ایران است را  دور کرد  و به مرزهای کردستان  کشاند  و تسلط  دولت ایران بر بخشهای شیعه نشین عراق را حفظ  نمود و بدین ترتیب موضوع استقلال کردستان عراق را  ( سوای هر تحلیلی که در این رابطه داریم ) متزلزل کرد؛. چشم انداز تجزیه و استقلال کردستان عراق موجب نگرانی سران رژیم اسلامی شد.

هر چند که رژیم اسلامی ایران نه تنها با دولت دست نشانده مالکی بلکه با حکومت اقلیم خود مختار کردستان  روابط همه جانبه ای  داشت و یکی از متحدین استراتژیک آن بود، با شدت گرفتن اختلاف اقلیم کردستان با حکومت مرکزی و نزدیکی بارزانی به ترکیه، شکست اتحادیه میهنی ( که سنتا رابطه خوبی با جمهوری اسلامی داشته ) از حزب گوران، این رابطه  تاحدی به نفع ترکیه تغییر کرده بود.

هم اکنون لشکر ارتجاعی  بدر، از آلت دستان جمهوری اسلامی،  و دار و دسته های سپاه پاسداران  در کردستان جولان میدهند  و قاسم سلیمانی فرمانده  جنایتکار سپاه قدس عکسهای یادگاری با پیشمرگان  کردستان میگیرد. آنها بخود اجازه میدهند که  در اداره امور کردستان عراق تعیین تکلیف  کنند. چندی پیش هادی عامری فرمانده سپاه بدر  پس از محاصره شهر آمرلی گفته بود اجازه ماندن نیروی پیشمرکه در کرکوک را نخواهد داد مگر با اجازه ارتش عراق.

مردم کردستان  سوریه از همان آغاز قیام مردم سوریه علیه حکومت بشار اسد فعالانه در اعتراضات شرکت کردند.اما پس از به انحراف کشاندن قیام حق طلبانه و عدالت خواهانه مردم سوریه  توسط آمریکا و دولتهای ارتجاعی منطقه و پیدا شدن سرو کله گروههای جهادی القاعده و تبدیل شدن سوریه به میدان کشاکش جنگ قدرتهای منطقه ای، مردم کردستان سوریه  با از کنترل خارج شدن این منطقه از دست نیروهای بشار اسد و  با بوجود آمدن خلاء  قدرت شروع به سازماندهی خود کردند.  در این هنگام بود که انقلاب واقعی در کردستان سوریه و از پائین شروع به رشد کرد. بحث بر سر اینکه چگونه و به چه شکلی منطقه را اداره کنند به یک بحث عمومی در میان مردم از هر جنس، نژاد، مذهب، قوم  و دسته ای تبدیل شد و بالاخره خود حکومتی ، دمکراسی مستقیم و یا حکومت شورائی  مورد توافق قرار گرفت. اما خود حکومتی، نیاز به ارگانهای مردمی  داشت  و در راستای این روند بود که  در هر کجا که مردم کار و یا زندگی میکردند، در شهر، روستا، محله و .. انجمن ها، نهاد ها، کمیته ها، تشکل هائی با هدف سازمانیابی مردم در اداره جامعه  بوجود آمد. این سازمانها با سیستم کمونی اداره میشوند.  علاوه بر اینها در رابطه با مسائلی که کل جامعه در آن درگیر است، مانند محیط زیست، آموزش و پرورش، بهداشت، اقتصاد، تجارت، روابط دیپلماتیک و.. ارگانها و نهاد هائی بوجود آمد.  این سازمانهای سیاسی، فرهنگی، فکری با سیستم خود مدیریتی دمکراتیک اداره میشوند. زنان  در همه عرصه ها حضور فعال دارند و تمام ارگانهای هدایت کننده با مسئولیت مشترک زنان و مردان بطور مساوی اداره میشود.. خانه خلق  که در هر شهر و روستا و.. وجود دارد و تمامی افراد میتوانند در آن حضور یابند  نماینده به این نهاد ها میفرستند.

 

 از همان آغاز انقلاب روژآوا  مردم  مطابق آنچه که خود میخواستند، تصمیم گرفتتند و آن رابه اجرا گذاشتند. آنها  الگوی اجرائی خاص و نوین خود را بوجود آوردند، الگویی که در آن نقش مستقیم مردم از پائین برجسته است . مردم کردستان سوریه تصمیم گرفتند و اراده کردند که سرنوشتی دیگر در  پیش بگیرند، آنها انتخاب بین دو قطب ارتجاعی  و ضد مردمی را به کناری نهاده و راه سوم را برگزیدند  و مناطق  کار و زیست خود را بطور دوفاکتو با اتکا به نیروی خود  و از پائین اداره میکنند. جامعه با سیستم رهبری مشترک زنان و مردان  اداره میشود و این مردم هستند که در جامعه حضور دارند. اما آن چیزی که بیش از همه  در برابر چشم جهانیان قرار دارد، نقش زنان است. شاید اولین تصویری که از کوبانی و جنگ در آن خود نمائی میکند حضور فعال و پر رنگ زنان پابپای مردان  و دوش به دوش آنان در میدانهای جنگ است. بی دلیل نیست که  داعش، جبهه النصر، دولت اقلیم کردستان، ترکیه، ایران و همه دولتهای سرمایه داری با این ساختار بلحاظ سیاسی – طبقاتی مخالفند.

زنان مبارز در کردستان سوریه و در  کوبانی در حال ساختن تاریخند. پیش از این  زنان هرگز چنین نقش محوری عمده ای در یک منطقه جنگی  و نیز در ساختن سرنوشت خود ایفا نکرده اند و پیش از این هرگز چنین توجه بین المللی را برای تلاشهای خود بدست نیآورده اند. اما  تنها زنان جنگنده و یا زنانی که در میدانهای جنگ حضور دارند نیستند، بلکه  زنان در همه حوزه های  سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و نظامی نه تنها فعال بلکه تصمیم گیرنده اند، آنها فرمانبردار نیستند.  آنها  دفاع از خود، خانه و کاشانه ، و کرامت انسانیشان را به مردان محول نمیکنند، خود تصمیم گیرنده اند.  بر خلاف نظر برخی از فمینیستهای پاسفیست ایرانی منتظر و در خانه نمی نشینند  تا  پس از اینکه داعش خانه و کاشانه را بر سر آنان ویران کرد، دخترانشان را بعنوان بردگان جنسی در بازارهای بردگی قرن بیست و یکم به فروش رساند،  آنگاه اقدام به مبارزه خشونت پرهیز کنند. لابد باید برای آزادی آنها در فیس بوک امضا و یا طومار جمع کرده  و برای خلیفه داعشیان بفرستند.

زنان رزمنده کوبانی و زنان در روژآوا در حال تغییر  کلیشه ها و تقسیم کار جنسیتی  هستند. اگر قرار است عدالت و مساوات در جامعه برقرار شود، لازمست که زنان در همه عرصه های آن حضور  و دخالت فعال داشته باشند و این شامل همه عرصه ها  و محورهای سیاسی، اجتماعی و از جمله نظامی یعنی دفاع از خود نیز میشود. زنان کوبانی با اراده ای آزاد برای زندگی مبارزه میکنند، خانم نویسنده ای که زنان کوبانی را با زنان داعشی همانند می داند، مغرضانه این حقیقت را نادیده میگیرد که  زن برای داعش یک شیئ، یک  وسیله جنسی است ، در حالیکه زنان مبارز در کوبانی در صفوف مقدم نبرد علیه تجاوز جنسی و برد گی جنسی حضور دارند. این زنان که از سرزمین عقب افتاده و با فرهنگ فئودالی توانسته اند در صفوف اول مبارزه با یکی از مرتجع ترین و زن ستیز تزین نیروهای ارتجاعی واپس گرا بایستند، خود نشان دهنده ی تحول بزرگی در جنبش زنان در کردستان و منطقه است و نشان میدهد که  هرگونه دمکراسی  و یا  برنامه رهائی بخش  و آزایخواهانه ای بدون وجود زنان، نه تنها غیر ممکن بلکه غیر عملی است.

مریم کوبانی، یکی از فرماندهان  واحد های دفاعی زنان در کوبانی، در مصاحبه با وب سایت اوزگور گوندن،  با اشاره به فرهنگ فئودالی در منطقه  و اینکه هنوز این نظر وجود دارد که زنان وسیله ای برای تولید فرزند هستند و باید در خانه کار کنند،  میگوید که با شروع انقلاب روژ آوا این زنان بودند که بیش از هر کسی در آن شرکت کردند. اما واقعیت این است که زنان روژ آوا و کوبانی یکشبه و یا در چند ساله اخیر پس از انقلاب  در کردستان سوریه به این دستآوردها نرسیده اند  و یا این داستآ وردها به  آنان اعطا نشده است، بلکه محصول  توانمند سازی زنان و سالها تلاش و  کار فرهنگی، سیاسی، اجتماعی در تشکلات اپوزیسیون کردستان سوریه بوده است. 

 نکته قابل توجه این است که  جنبش زنان در روژآوا شعار  آسیاب به نوبت  که حالا صبر کنید بعد از پیروزی بر ضد انقلاب نوبت خواسته های شما میرسد را به کناری نهاد ند و از همان آغاز گامهائی موثر و سترگی در مبارزه با ارتجاع مذهبی، مرد سالاری و کسب برابر حقوقی زن و مرد در میدان مبارزه روزانه ،  بدون الوویت بندی خواستها، برداشتند. آنان توانمند کردن خود را در عمل و نه در شعار دستور کار قرار دادند و شاید راز دفاع جانانه و قهرمانانه زنان  را بتوان از اینجا دریافت. 

در یکی از تازه ترین اقدامات در اول ماه نوامبر، روز جهانی دفاع از کوبانی، قانون ویژه زنان توسط کانتون جزیره تدوین شد ۱ . این قانون پس از انتشار به مورد اجرا گذاشته خواهد شد. این قانون نسبت به قوانین مرد سالارانه در منطقه خاورمیانه که از قوانین ارتجاعی اسلامی تبعیت میکنند، بسیار مترقی، انسانی ،  پیشرو و  برابری طلبانه است. این قانون به نفع زنان و در ضدیت با فرهنگ حاکم مرد سالار و مذهبی است. کافی است آنرا با قوانین دولت اقلیم خود مختار کردستان مقایسه کنیم که برای باج دادن به مرتجعین و احزاب  مذهبی، ملایان  و پاسداری از فرهنگ مردسالارانه،  قانون آزادی تعدد زوجات را تصویب و به مرحله اجرا گذاشتند.

قانون ویژه زنان میگوید، بدون آزادی زنان ، آزادی و برابری در جامعه امکان ناپذیر است و اگر از این منظر به جنبش دمکراتیک  در کردستان سوریه  و  پیشرفتهائی  که در این زمینه صورت  گرفته و تلاشهایی که در جهت دخالت دادن و قدرتمند کردن زنان بعنوان  شهروند برابر در همه عرصه ها بنگریم، این حقیقت را در می یابیم که  کردستان سوریه در حال گذراندن یک انقلاب زنانه است که در ضدیت کامل با  بنیاد های ایدئولوژیک، فکری، طبقاتی  پوسیده ارتجاع اسلامی، فرهنگ مرد سالار و نیروهای ارتجاعی مذهبی و فرهنگ  زن ستیز قرار دارد. مبارزه زنان در رژآوا نه تنها علیه زن ستیزان داعش و برای حق تعیین سرنوشت است بلکه ضربات کاری نیز  بر آداب و رسوب و فرهنگ پوسیده در منطقه وارد میکند.

 

تحریریه سایت   28 نوامبر 2014

زیر نویس:

1- مدیریت مشترک کانتون جزیره در غرب کردستان ( روژئاوا) سوریه، قوانین اساسی مخصوص به زنان را تصویب كرده و در این قانون بر حق و حقوق پایه ای زنان تاکید میکند. مدیریت مشترک کانتون جزیره قانونی به شماره 22 به تاریخ 1 نوامبر 2014 میلادی تصویب و این قانون ویژه زنان توسط هدیه یوسف و حه میدی دهام ئه لعاسی و مسئولین خودمدیریتی کانتون جزیره امضا شده و تاکید کردند که قوانین بعد از پخش قابل اجرا است.

ماده 22: با توجه به آسیب پذیری زنان در جوامعی که براساس بینش مردسالاری اداره میشود و برهمین مبنا خشونتهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و روحی و زن ستیزی در جامعه و در حاشیه قرار گرفتن، عقب ماندگی و بی حقوقی به زنان تحمیل میشود که خود از دلایل اصلی موانع پیشروی زنان و رسیدن آنها به آینده ای شایسته انسانی میباشند. با این وصف زنان در جامعه برای رسیدن به حقوق پایمال شده خود پیگیرانه مبارزه میکنند و تا نیل به دنیای برابر برای زن و مرد راهی طولانی در پیش روی خود دارند. وضعیت نابسامان و بی حقوقی زنان، نه تنها برای خود زنان بلکه برای کل جامعه زیانبار است. محروم بودن از حق جدایی، تحمیل ازدواج اجباری، چند همسری و مشکلاتی عدیده ای که بار سنگین خود را بر کل جامعه بطور عام و روی زنان بطور خاص دارد. آزادی زنان ضامن اصلی خانواده و جامعه آزاد و دمکراتیک میباشد. آزادی و میزان پیشرفت هر جامعه ای با فعال کردن نقش زنان و شرکتشان در بنیاد گذاشتن جامعه دمکراتیک امکان پذیر است. برای این منظور زنان برای رسیدن به آزادی و دفاع از کرامت خود مبارزه میکنند. در این برهه از زمان، زنان به وضعیت کنونی خود کاملا معترضند و قصد عقبگرد به گذشته را ندارند و با تمام تلاش برای بدست آوردن موقعیت انسانی خود مبارزه میکنند. جنبشی که آنها را به آزادی و عقب راندن ارتجاع و زن ستیزی و از بین بردن خشونت نزدیک میکند.

در شرایطی که تضمین آزادی زنان و احقاق حقوقشان از آرمانهای اساسی خود مدیریتی دمکراتیک است، باید تمامی موانع سر راه پیشروی و بی حقوقی زنان برداشته شده و برای رسیدن به این آرمانها تلاشی پیگیرانه و همگانی شروع شود و از زنان در مقابل تمام اشکال تبعیض و خشونت در جامعه حمایت شده و احقاق حقوق زنان تضمین شود.

برای پایه ریزی جامعه ای دمکراتیک و آزاد مجموعه اصول اساسی و مقررات عمومی مختص زنان برای عملی کردن واقعی برابری زن و مرد تدوین و تصویب شد.

1. تلاش برای مقابله با بینش و افکار ارتجاعی و عقب مانده در جامعه، وظیفه تک تک آحاد ایالتهای خودمدیریتی دمکراتیک است.

2. برابری زن و مرد در تمامی حوزه های عمومی و خصوصی.

3. زن حق انتخاب کردن و انتخاب شدن و گرفتن تمام پستها را دارا میباشد.

4. متعهد بودن به اصول و پرنسیبهای مدیریت مشارکتی دراداره نهادها

5. حق زنان برای تشکیل سازمانهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و تشکل دفاع برحق و هر تشکل ویژه دیگری که قرارداد اجتماعی را نقض نکند.

6. فراهم کردن حضور نماینده تشکل زنان و تشکل حقوق بشر بعنوان ناظر تدوین قوانین شرایط اضطراری از جانب انجمن قانونگذاری با فراخوان قبلی انجمن.

7. در نظر گرفتن اراده زنان در حین تصویب قوانین مربوط به زنان

8. برابری کامل زن و مرد در کار و دستمزد

9. برابری زن و مرد در شهادت دادن بر اساس ارزش قانونی

10. ممنوعیت ازدواج اجباری

11. منحل کردن عقد بر اساس مادی و مایملک شدن زنان در ازای شراکت دو طرف برای بنیاد نهادن زندگی مشترک

12. نهادینه کردن ازدواج مدرن

13. ممنوعیت چند همسری

14. حق برابر زن و مرد در طلاق و جدایی و  مجاز شمردن جدایی به اراده یکی از طرفین.

15. برابری زن و مرد در زمینه ارث

16. ممنوعیت شیربها و زن به زن و اهدای زن در مقابل خون و نزاع

17. قتل عمد به بهانه دفاع از ناموس جرم محسوب میشود. مجرمان این امر مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و بر اساس قانون جزایی، مجازات میشوند.

18. مجازات برابر برای زن و مرد در خصوص خیانت در ازدواج

19. تجارت کردن با کودکان و زنان به تمام شیوه های سواستفاده جنسی و بکارگیری کودکان و تجارت با ارگانهای جسمی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و با شدت مجازات میشوند.

20. ممنوعیت خشونت بر اساس تبعیض جنسیتی و تبعیض گذاشتن بین زن و مرد جرم محسوب میشود و خودمدیریتی دمکراتیک موظف است که با هر گونه خشونت بر اساس تبعیض جنسیتی مقابله کرده و از طریق مکانیزم قانونی از قربانیان تبعیض حمایت کند.

21. خودمدیریتی دمکراتیک در اجرای قانون در مقابل خشونت بر کودکان و تضمین حقوق آنها مسئول میباشد.

احکام اساسی

2.2. تامین حق برابری زن و مرد بر اساس قانون جنسیتی

2.3. خودمدیریتی دمکراتیک موظف به تامین بیمه تندرستی و اجتماعی برای فرد و خانواده و بویژه کودکان و زنان میباشد و همچنین موظف به پایه ریزی زندگی آزاد و شرافتمندانه و حمایت از زنان تنها و سالمند است.

2.4. ممنوعیت ازدواج دختران کمتر از 18 سال

2.5. حق مادری برای زنان و نگهداری از فرزند خود تا سن 15 سالگی بعد از جدایی و حتی در صورت ازدواج مجدد و یا ازدواج نکردن. مسئولیت مشترک پدر و مادر در تامین امرار معاش فرزند طی زندگی فرزند در کنار یکی از طرفین.

2.6. مسافرت کودکان زیر 15 سال با اجازه پدر و مادر

2.7. حضور نماینده نهاد زنان در پرونده های مختص به زنان و خانواده در دادگاه با رای مشورتی

2.8. مرخصی با حقوق برای زنان در هنگام زایمان و بعد از زایمان

2.9. در حین جدایی، زن حق دارد که طلا و اشیای با ارزش خود را که در هنگام ازدواج داشته و یا از شوهرش گرفته حفظ کند.

3.0. خودمدیریتی دمکراتیک موظف است نهاد و مکانی ویژه برای زنانی که در دوران حاملگی و یا شیردادن فرزند خود مجازات میشوند، تاسیس کند. نهاد و مکان مورد نظر باید بر اساس نیاز زن حامله و نوزاد باشد.

این قوانین بعد از پخش قابل اجرا میباشد.

عامودی اول نوامبر 2014

هدیه علی یوسف و حمیدی دهام العاسی

ترجمه: گلاویژ حسینی